overskrift

Meny

Hensyn og muligheter


Lotus

Spesielle hensyn


I utgangspunktet er buddhismen en tolerant religion uten mange absolutte forbud som kommer i konflikt med skolens verdigrunnlag. Det er derfor vanligvis ikke mange spesielle hensyn som må tas i forhold til elever med buddhistisk bakgrunn. Likevel er det noen ting en lærer bør ha tenkt gjennom i møtet med disse elevene. For det første er budhismen en religion som kan virke fjern for majoriteten her i Norge. Mange lærere kan være usikre på om de har forstått religionen riktig, og de kan stå i fare for å presentere den som "rarere" enn den er. Når man trekker frem de mest fremmede og ukjente sidene ved en religion, kalles det gjerne eksotismer, og man kan ende opp med å skape større avstand og et "oss og dem" i klassen og samfunnet. Det er også en risiko for at buddhistiske elever ikke vil kjenne seg igjen når deres egen religion presenteres, noe som opplagt vil være uheldig. En lærer bør etter vår mening derfor kanskje bruke mer tid på å forberede undervisningen jo fjernere hun føler seg fra den religionen hun skal undervise om.

Buddhister er ofte veldig opptatt av reglene som sier at man ikke skal skade noe levende vesen unødvendig. Dette kan gi seg utslag i enkelte matregler. Enkelte buddhister er for eksempel vegetarianere. Dette kan medføre et ønske om fritak fra enkelte matrelaterte aktiviter i skolen. Det kan også være problematisk for buddhistiske elever å være med på enkelte andre aktiviteter, som for eksempel fisketurer eller undersøkelse av dyr og insekters anatomi. God kommunikasjon med foresatte er viktig uansett, og ved åpenhet og tydelig kommunikasjon vil slike problemer ofte kunneløses førde oppstår.

Muligheter i tematikken

Det ligger mange muligheter til arbeid i klasserommet i buddhismens natur. For det første er buddhismen en spesiell religion, i og med at den ikke er så opptatt av guder. Her ligger det muligheter for sammnlikning og kontrastering med andre religioner. Det ligger også muligheter for diskusjoner rundt hva en religion faktisk er. Litt avhengig av hvilkettrinn man underviser på, så vil det ligge mange andre muligheter for tilsvarende filosofiske klassediskusjoner. For eksempel kan man diskutere om mennesket hevet overresten av naturen, og hvordan vi forholder oss til andre skapninger. Vi kan også diskutere hva som gjør en handling rett eller gal. Er det for eksempel handlingen eller intensjonen.

Videre ligger det mange spennende muligheter i arbeidet med buddhismens materielle og estetiske dimmensjon. Denne estetikken er ganske forskjellig fra mye av det vi er kjent med i Norge. Vi kan jobbe med å undersøke og snakke om både symboler, billedkunst, musikk, statuer, religiøse gjenstander og arkitektur. Her kan man med fordel trekke inn gjenstander i klasserommet for å fange elevenes interesse, selv om man da må ha i bakhode at religiøse gjenstander alltid må behandles med respekt, og at det ikke må oppleves som religiøs deltakelse av elever som ikke tilhører samme religion. Besøk, eller ekskursjon, til et buddhistisk tempel er også en fin måte å bli kjent med det esttiske uttrykket til buddhismen. Det finnes en del buddhisttempeler i Norge. Særlig gjelder dette østlandsområdet, men også i forbindelse med andre større byer.

Dersom læreren føler at det er vanskelig å undervise godt nok om et tema som buddhismen, kan det kanskje være en ide å invitere noen som kjenner den bedre. Kanskje er det foreldre som kan komme å fortelle litt i forbindelse med en buddhistisk høytid? Eller kanskje er det andre buddhister i nærområdet som kan være behjelpelige med å komme å fortelle litt om hverdagsliv, høytider og tro i sin religion. En må bare passe på at det er avklart på forhånd at noe slikt må være informerende og ikke forkynnende av natur.

Mange har også trukket frem at yoga, meditasjon og mindfulness, som har sitt utspring i de østlige religionene, kan ære et godt verktøy i skolen. Enkelte hevder at slike aktiviteter kan bedre konsentrasjon og læringsutbytte. Dermed vil det kanskje også kunne inngå i tverrfaglige tema som for eksempel livsmestring. Det er likevel viktig å ha klart for seg at dette kan oppleves som religionsutøvelse, og dermed være problematisk. kanskje kan man uansett bruke elementer fra disse aktivitetene og gjøre dem mindre religiøse og problematiske.

Menneskerettighetene er en viktig del av skolens verdigrunnlag. Elevene skal lære om og leve etter menneskerettighetene. Dette er noe elevene kanskje bør møte på et overordnet, tverrfaglig plan. Arbeidet med buddhismen kan trekkes inn i dette, siden ikkevold og gjensidighetsprinsippet står sterkt. Samfunnsfag og KRLE kan for eksempel møtes i for eksempel arbeid med for eksempel Dalai Lama.